1. Profesionālās pilnveides izglītības programma “Vispārējās zināšanas un prasmes ieslodzījuma vietu drošības, apsardzes, uzraudzības, resocializācijas un vadības līmeņa jomā virsnieka dienesta veikšanai” ar mērķi uz tiesiskas valsts un tiesu varas fona stiprināt izglītojamo izpratni par Ieslodzījuma vietu pārvaldes ideoloģiju un virsvērtībām, ko raksturo likuma vara cilvēka cieņas, brīvību un tiesību sardzē.

Mācību priekšmeti:

  • Ieslodzījuma institūta pamatuzdevums;
  • Humāna un jēgpilna ieslodzījuma reformu evolūcija un traucējošie faktori;
  • Penitenciārās psiholoģijas pamati;
  • Cilvēktiesības ieslodzījuma apstākļos;
  • Profesionālā ētika un saskarsme;
  • Drošība ieslodzījuma vietās un tās dinamiskais konteksts;
  • Radikalizācija un tās novēršana ieslodzījuma vietā;
  • u.c.

Mācību priekšmetu ietvaros izglītojamie apgūst tādas tēmas kā:

  • droša ieslodzījuma un disciplīnas vajadzību sabalansēšana, kas neaizskar cilvēka cieņu;
  • iegūst izpratni par konstitucionālajām tiesībām, krimināltiesībām, un normatīvajiem aktiem tiesību jomā;
  • iegūst zināšanas par tiesisko regulējumu, kam ir ietekme uz ieslodzījuma vietas ikdienas režīma ievērošanu, ietverot procedūras, noteikumus un nolikumus, kas ir saistīti ar ieslodzījuma apstākļiem (piemēram, uzņemšanas procedūrām, sadali un izmitināšanu, higiēnu, juridiskajām konsultācijām, kontaktiem ar ārpasauli, ieslodzīto darbu, izglītību, fiziskām nodarbībām un atpūtu);
  • iegūst izpratni par procedūrām, kas saistītas ar kārtības uzturēšanu, t.sk. par ieslodzīto pārmeklēšanu un dažādiem kontroles pasākumiem;
  • iegūst zināšanas par starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem un standartiem, kas izstrādāti Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Padomes ietvaros, lai nodrošinātu ieslodzījumu vietu pārvaldību saskaņā ar principiem un vadlīnijām par ieslodzījuma vietu personāla mērķiem, darbības rezultātiem un atbildīgumu, profesionālajiem ētikas kodeksiem, kas ir piemērojami ieslodzījuma vietu personālam;
  • iegūst izpratni par statiskās, administratīvās un dinamiskās drošības jēdzieniem, pozitīvu profesionālo attiecību veidošanu ar ieslodzītajiem un dzīves organizācijas dinamiku ieslodzījuma vietā;
  • iegūst zināšanas par drošības procedūru nozīmi, iespējamo drošības risku identificēšanu, t.sk. iegūst izpratni par dzimumu līdztiesības jautājumiem, dažādām ieslodzīto grupām, padziļināti aplūko dažādos diskriminācijas aspektus (saistībā ar dzimuma, rases, ādas krāsas, valodas, reliģijas, politisko u.c.), subkultūru ieslodzījuma vietās u.tml.

2. Profesionālās pilnveides izglītības programma “Specializētās kompetences ieslodzījuma vietas drošības, apsardzes un uzraudzības jomās virsnieka dienesta veikšanai” ar mērķi izglītojamajiem sniegt zināšanas un prasmes, kā sabalansēt droša ieslodzījuma un disciplīnas vajadzības, kas neaizskar cilvēka cieņu.

Mācību priekšmeta “Operatīvās darbības tiesiskie un praktiskie aspekti ieslodzījuma vietā” ietvaros apgūst padziļinātas zināšanas un prasmes tādā tēmā kā “Cietuma subkultūras ietekme uz resocializācijas procesiem”, kurā tiek sniegtas padziļinātas zināšanas par subkultūras raksturojumu ieslodzījuma vietās, padziļināti analizēti subkultūru veicinošie apstākļi, aplūkota korelācijas starp subkultūru un vardarbību ieslodzījuma vietās, valsts institūciju iesaiste vardarbības mazināšanā, personāla loma subkultūras ietekmes mazināšanā un resocializācijas procesu nodrošināšanā.

Mācību priekšmetu ietvaros izglītojamie iegūst:

  • zināšanas un prasmes, kā sabalansēt droša ieslodzījuma un disciplīnas vajadzības, kas neaizskar cilvēka cieņu;
  • izpratni par konstitucionālajām tiesībām, krimināltiesībām, un citiem normatīvajiem aktiem tiesību jomā;
  • zināšanas par tiesisko regulējumu, kam ir ietekme uz ieslodzījuma vietas ikdienas režīma ievērošanu, ietverot politiku, procedūras, noteikumus un nolikumus, kas ir saistīti ar ieslodzījuma apstākļiem (piemēram, uzņemšanas procedūrām, sadali un izmitināšanu, higiēnu, juridiskajām konsultācijām, kontaktiem ar ārpasauli, darbu, izglītību, fiziskām nodarbībām un atpūtu);
  • zināšanas par starptautiskajiem un reģionālajiem cilvēktiesību dokumentiem un standartiem, kas izstrādāti Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Padomes ietvaros, lai nodrošinātu ieslodzījumu vietu pārvaldību saskaņā principiem un vadlīnijām par ieslodzījuma vietu personāla mērķiem, darbības rezultātiem un atbildīgumu;
  • izpratni par statiskās, administratīvās un dinamiskās drošības jēdzieniem iegūst izpratni un prasmes pozitīvu profesionālo attiecību veidošanu ar ieslodzītajiem un dzīves organizācijas dinamiku ieslodzījuma vietā, par drošības procedūru nozīmi un iespējamo drošības risku identificēšanu.

3. Profesionālās pilnveides programma “Specializētās kompetences ieslodzījuma vietas vadības jomās virsnieka dienesta veikšanai”

Programmas ietvaros izglītojamie iegūst:

  • izpratni par Pārvaldes vadības funkcijām;
  • zināšanas, kā sabalansēt droša ieslodzījuma un disciplīnas vajadzības, kas neaizskar cilvēka cieņu;
  • izpratni par konstitucionālajām tiesībām, krimināltiesībām, un citiem normatīvajiem aktiem tiesību jomā un iegūst prasmes to pielietot vadošajā darbā;
  • zināšanas par tiesisko regulējumu, kam ir ietekme uz ieslodzījuma vietas ikdienas režīma ievērošanu, ietverot procedūras, noteikumus un nolikumus, kas ir saistīti ar ieslodzījuma apstākļiem (piemēram, uzņemšanas procedūrām, sadali un izmitināšanu, higiēnu, juridiskajām konsultācijām, kontaktiem ar ārpasauli, darbu, izglītību, fiziskām nodarbībām un atpūtu) un iegūst prasmes tās pielietot vadības darbā;
  • zināšanas un prasmes par procedūrām, kas saistītas ar kārtības uzturēšanu t.sk. par ieslodzīto pārmeklēšanu un dažādiem kontroles pasākumiem, prasmi tās pielietot vadības darbā;
  • zināšanas par starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem un standartiem, kas izstrādāti Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Padomes ietvaros, lai nodrošinātu ieslodzījumu vietu pārvaldību saskaņā principiem un vadlīnijām par ieslodzījuma vietu personāla mērķiem, darbības rezultātiem un atbildīgumu, specifiskas zināšanas par profesionālajiem ētikas kodeksiem, kas ir piemērojami ieslodzījuma vietu personālam;
  • zināšanas un prasmes par statiskās, administratīvās un dinamiskās drošības vadību;
  • izpratne par pozitīvu profesionālo attiecību veidošanu ar ieslodzītajiem un dzīves organizācijas dinamiku ieslodzījuma vietā, drošības procedūrām un to nozīmi, kā arī iespējamo drošības risku identificēšanu, par procedūrām ieslodzīto pašnāvību un paškaitējuma novēršanai u.c.

4. Profesionālās pilnveides programmas “Specializētās kompetences resocializācijas jomā virsnieka dienestam penitenciārajās iestādēs” specializēti mācību kursi par cietumu subkultūru šobrīd nav iekļauti, taču subkultūras tēmas pastarpināti tiek aplūkotas tādās tēmās kā:

  • risku un vajadzību novērtēšana;
  • faktori, kas prognozē atkārtotu noziedzību;
  • dažādi resocializācijas instrumenti, metodes un programmas, to lietošana un veidošana, rezultātu interpretācija un izmantošanu resocializācijas plānošanā.